Info Dan Perkongsian Dalam Islam

Tuesday, December 8, 2020

Bacaan Doa Penerang Hati Rumi

Bacaan Doa Penerang Hati Rumi. Berikut kami akan kongsikan sedikit info tanda Doa Penerang Hati yang perlu kita tahu. Jadikan ini sebagai iktibar untuk menjadi muslim yang soleh dan solehah..


Bacaan Doa Penerang Hati Rumi

Disini dikongsikan Doa Penerang Hati yang boleh dijadikan panduan..





Doa Penerang Hati Rumi Versi 1

Robbisyrohlii Sodrii . Wayasirlii Amrii. Wahlul Ukdatammillisaanii. Yafkohuu Koulii. 


Maksudnya :

"Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku, tugasku. Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku. Supaya mereka faham perkataanku"

(Surah Taha : 25,26,27,28)


Doa Penerang Hati Rumi Versi 2

"ALLAAHUMMA AKHRIJNII MIN DHULUMAATIL WAHMI WA AKRIMNII BI NUURILFAHMI, WAFTAHLII ABWAA BAL 'ILMI, WA ZAY-YINII BIL AKHLAAKIL HASANAATI WAL HILMI. ALLAAHUMMA NAWWIR QALBII BINUURI HIEAYAATIKA KAMAA NAW-WARTAS SAMAWAATI WAL ARDLA ABADAN ABADAA BIRAHMATIKA YAA ARHAMAR RAAHIMIN.

Maksud Doa Penerang Hati:

"Ya Allah, keluarkan aku dari kegelapan ragu-ragu, kurniailah aku dengan sinaran kefahaman, bukakanlah bagiku pintu ilmu, dan hiasilah aku dengan akhlak yang baik dan kasih sayang. Ya Allah sinarilah hatiku dengan cahaya hidayahMU seperti Engkau menerangi bumi dam langit dengan rahmatMU Ya Allah Yang Maha Kasih Sayang.


Doa Penerang Hati Rumi Versi 3

"ALLAAHUMMA INNII AS ALUKA FI'LALKHAIRAATI WATARKAL MUNKARAATI WA HUBBAL MASAAKINI WA ANTAGHFIRALII WA TARHAMANI WA IDZA ARADTA BI QAUMIN FITNATAN FA TAWAFFAANII GHAIRAMAFTUUN WA AS ALUKA HUBBAKA WA HUBBA MAN YUHIBBUKA WA HUBBA AMALIN YU QARRIBU NII ILAA HUBBIKA"


Maksud Doa Penerang Hati:

"Ya Allah, aku mohon kepadaMU terbuka hati untuk berbuat kebajikan dan menjauhi kemungkaran. Menyukai orang-orang mukmin dan mengharapkan kasih sayangMU dan keampunanMU. Apabila Engkau menimpakam sesuatu ujian kepada satu golongan ummat, maka hindarkanlah aku dari tertimpa ujian itu. Aku memohon Kasih SayangMU dan kasih sayang kepada orang-orang yang suka kepadaMU dan menyukai orang yang mendekatkam dirinya kepadaMU"



Amalkan Lagi Doa Penerang Hati Rumi Yang Lain


Satu, Surah Al-Insyirah Ayat 1-8

“Bukankah Kami telah melapangkan dadamu (wahai Muhammad)? Dan, Kami telah menurunkan bebanmu darimu yang memberatkan punggungmu dan Kami tinggikan sebutan (namamu) bagimu. Maka, sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya, bersama kesulitan ada kemudahan. Maka, apabila engkau telah selesai (dari sesuatu urusan), tetaplah bekerja keras (untuk urusan yang lain), dan hanya kepada Tuhanmulah engkau berharap.”

Dua, Surah An-Nur Ayat 35

“Allah (pemberi) cahaya (kepada) langit dan bumi. Perumpamaan cahaya-Nya seperti sebuah lubang yang tidak tembus yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu di dalam tabung kaca, (dan) tabung kaca itu bagaikan bintang yang berkilauan, yang dinyalakan dengan minyak dari pohon yang diberkati, iaitu pohon zaitun yang tumbuh di timur dan tidak pula di barat, yang minyaknya (saja) hampir-hampir menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya (berlapis-lapis), Allah memberi petunjuk kepada cahaya-Nya bagi orang yang Dia kehendaki, dan Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia. Dan, Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.”


Baca Doa Terkait >> Bacaan Doa Sebelum Tidur Rumi


Oleh itu, marilah kita sama-sama menjadikan amalan Doa Penerang Hati di kehidupan seharian kita..

No comments:

Post a Comment